Ik had laatst het idee om een ontwerp te maken met een coca - cola fles en een hoeveelheid water die tegen de fles uit elkaar spat. Om dit in mijn 3d programma (3dsmax) voor elkaar te krijgen heb ik wel de nodige moeite moeten doen.
Ik ben er inmiddels wel achter dat mijn overstap van fotografie naar 3d design de juiste is geweest. Naarmate mijn opleiding vordert durf ik ook steeds meer gewaagdere projecten te ondernemen. Valkuil voor mij is alleen wel dat ik soms ontwerpen in mijn hoofd heb die (nog) te ver boven mijn niveau liggen. Dit was weer eens zo een project. Het modelleren van het coca colaflesje was niet zo moeilijk. De moeilijkheid zat hem in dit project in het realistisch maken van de cola die in het flesje zit. De meeste mensen denken dat cola zwart is maar als licht door cola schijnt zie je dat cola eigenlijk een diep donkerbruine kleur heeft. Het heeft me echt uren gekost om dit enigszins realistisch te krijgen in het uiteindelijke ontwerp. De volgende uitdaging was het realistisch maken van het water dat tegen het flesje aanbotst. In 3ds max bleek dit nog niet zo eenvoudig. Daarom besloten om hiervoor speciale software te gebruiken in de naam van realflow. Realflow is ook een 3d pakket maar dan gericht op het maken en simuleren van realistische vloeistoffen. Normaliter is deze software niet te betalen maar via de website kon ik een volledig werkende versie downloaden die 30 dagen geldig was. In realflow heb ik een simulatie gemaakt van hoe water tegen het flesje aanbotst en uit elkaar spat. Die simulatie heb ik weer geïmporteerd in 3ds max. In 3ds max heb ik het ontwerp verder afgemaakt en dit heeft geresulteerd in het plaatje wat je onderin ziet.
De berekening van bovenstaande afbeelding heeft ongeveer 4 uur geduurd maar was het wachten meer dan waard. Vervolgens de afbeelding in photoshop geimporteerd en nog wat nabewerkingen gedaan zoals kleurcorrectie, contrast aanpassen en een kleine verscherping.
Een ander idee wat ik in mijn hoofd had was om een afbeelding te maken met hetzelfde cola flesje maar dan met water wat van onderen opspat. Ook dit is weer gelukt met behulp van realflow. Van de twee ontwerpen vind ik zelf onderstaande afbeelding het meest geslaagd. Ik vind het bevroren water wel wat artistieks hebben. De druppels op het flesje heb ik trouwens in 3ds max met een particle systeem gegenereerd.